Follow CikAkie

Terima kasih kerana sudi lawat blog Cik Akie. Alang2 dah ke sini,Follow & like blog Akie dan tinggalkan jejak ya!

Sunday, 31 July 2011

# Apabila perutku dijajah GASTRIK!!!

Assalamualaikum~
Salam!!!!
Hari ni chef Akie ingin berkongsi resepi....
resepi apa?
Resepi TEMPAH KESAKITAN!
Firsly korang mesti TAK MAKAN makanan berkhasiat!
Then,kalau boleh JANGAN MAKAN LANGSUNG!
INSYAALAH!korang akan dapat gastrik macam Chef~
keh3
Sowi!merepek kejap!

Kali ni Akie nak kongsi tentang salah satu penjajah dalam badan Akie ni!
Gastrik

Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut.



  • Punca-puncanya

    Penggunaan kerap ubat penahan sakit bagi melegakan kesakitan tertentu seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen
  • Pengambilan alkohol yang berlebihan
  • Pengambilan kokain
  • Merokok
  • Stres
  • Gangguan autoimun
  • Penyakit crohn
  • Radiasi dan kemoterapi
  • Makan atau minum bahan-bahan menghakis seperti racun
  • Pengaliran semula hempedu ke dalam perut
  • Rembesan asid gastrik yang berlebihan
  • Jangkitan kuman/parasit, terutamanya di kalangan mereka yang lemah sistem ketahanan badannya
  • Lain-lain masalah perubatan seperti HIV/AIDS, penyakit buah pinggang.

    Ni lah gambarnya~



    oleh itu jangan tempah kesakitan!
    makan !
    yang mana ada gastrik teruk macam Akie ni
    puasa kalu tak boleh jangan!
    Nanti ada yang karang kena tahan wad





    Baru je sebentar tadi Akie kena masuk air sebabkan penjajah ni...
    keh3 


    SELAMAT MEREMPUHI BULAN RAMADAN!!!


Saturday, 23 July 2011

Lagu Pilihan Akie :3

Assalamualaikum~
Tajuk : Love Song
Penyanyi : BigBang


This my favourite song too
This song teach me about something important
in my life
teach me about love
that can make many people joy or sad~


Lirik~



Big Bang - Love Song Lyrics

Romanized
[TOP] han yeojaga meoreojyeoga namjaneun norae bureujiman nunmuri naneungeol ibyeoriran
[daeseong] neol manjilsuga eomneungeol I know yeah eh tteoreojineun nal jabajwo Hello

[GD] I hate this love song I hate this love song
I hate this love song I hate this love song
I hate this love song I hate this love song
I hate this love song I hate this love song

[taeyang] i sarang noraega sirheo dasin an bureuri neoreul tteoolliji anke ijeulsu itge
[seungri] i sarang noraega sirheo useumyeo bureuri geudaega oeropji anke jigeum neoegero nan ooh ooh ooh ooh ooh ooh hoo nan ooh ooh ooh ooh ooh ooh hoo

[GD] nan duryeowo i sesangeun uimi eobseo dalgwa byeori inneun neo inneun geu gose deryeogajwo
[daeseong] urineun areumdawonneunde You know naege sarangeul gareuchyeojun neo Hello

[taeyang] I hate this love song I hate this love song
I hate this love song I hate this love song
[GD] I hate this love song I hate this love song
I hate this love song I hate this love song

[taeyang] i sarang noraega sirheo dasin an bureuri neoreul tteoolliji anke ijeul su itge
[GD] i sarang noraega sirheo useumyeo bureuri geudaega oeropji anke jigeum neoegero nan ooh ooh ooh ooh ooh ooh hoo nan ooh ooh ooh ooh ooh ooh hoo

[TOP] ttaseuhan haessal tto dareun sesang sseulsseulhi chumchuneun galdaebat pureun eondeok wi nan yeojeonhi geunyeowaui motdahan daehwa amu daedap eomneun mupyojeonghan jeo haneul huingureum dwie sumeo itgetji neon byeori doetgetji
[GD] nun gamgo ne sumgyeoreul neukkyeo ne kkumeul kkwo nae ipgae beonjin miso jigeum nan neowa sumeul swieo sigana meomchwo geunyeowa nal galla nochimara barama meomchwo nege bonaeneun majimak pyeonji hanjang
[taeyang] i sarang noraega sirheo dasin an bureuri neoreul tteoolliji anke ijeulsu itge
[seungri] i sarang noraega sirheo useumyeo bureuri geudaega oeropji anke jigeum neoegero nan ooh ooh ooh ooh ooh nan ooh ooh ooh ooh ooh

Lagu Pilihan Akie :2

Assalamualaikum~
Tajuk: Tonight
Penyanyi: BigBang


Dari dulu Akie minat band ni
Kpop is the bez!
Love Bigbang members excpesially GD!



Lirik~

Big Bang
Tonight lyrics

[G-DRAGON]
Tonight such a beautiful night sing with me now 2011 follow me

[G-DRAGON]
Big bang big bang we're back again one more time say
No way no way neomu swipge tto nami dwae
[TOP]
Big bang big bang don't stop let's play
Ok ok go go go

[G-Dragon]
Na michil geot gatae ama jichin geot gatae (wae)
Anya jillin geot gatae beolsseo ttabunhae sisihae
Han yeojaroneun manjok mot haneun bad boy but I'm nice
An neomeogagoneun mot baegilgeol let me blow ya mind

[T.O.P.]
Eonjebuteoyeonneunji gamheungi eobseojin uri
Ijen machi jin ppajin gim ppajin kollagatji
Mugamgakhaejin cheot neukkim seororeul hyanghan gyeotnunjil
Geukkat sarange nan mongmaeji anha don't wanna try no more

[TaeYang]
Neoreul chajaseo oeo nal bichwojuneun jeo dalbicharaero
Geudael chajaseo oeooo kkeuchi eodinji moreugetjiman hey
Tonight tonight tonight tonight
[SEUNGRI]
Ajik nan sarangeul molla tto hollo gayeoun I bam

[SeungRi]
Sangcheo nal ibyeori museowo (so what so what)
Neol cheoeum mannan sungani geuriwo (no more no more)
Geujeo apeume seotun geol nan pihago sipeun geol
But you know that I love you girl girl girl
[ Lyrics from: http://www.lyricsmode.com/lyrics/b/big_bang/tonight.html ]
[DaeSung]
Jiljilkkeuneun seonggyeok say no chagaun ipsullo neol eoreo butge haneun nanana

[G-Dragon]
Take ma soul take ma heart back saeroun seolleim get that
Sarangeun naegeneun eoulliji anha don't think too much it's simple

[TaeYang]
Neoreul chajaseo oeo nal bichwojuneun jeo dalbicharaero
Geudael chajaseo oeooo kkeuchi eodinjineun moreugetjiman
hey Tonight tonight tonight tonight
[SEUNGRI]
Ajik nan sarangeul molla tto hollo gayeoun I bam

[TaeYang & DaeSung]
Annyeongiran marui seulpeun uimi eoduun geurimjaneun garyeojigo
Nae maeum sok ijeobeorin neoreul hyanghan naui gieok

[TAEYANG]
Neoreul chajaseo oeo
nal bichwojuneun jeo dalbicharaero
[DAESUNG](jeo dalbicharaero)
[TAEYANG]Geudael chajaseo oeooo
[DAESUNG](o geudae o baby)
[TAEYANG]kkeuchi eodinji moreugetjiman hey
[SEUNGRI](eodinji molla)
Tonight tonight tonight tonight
[SEUNGRI]Ajik nan sarangeul molla
[TAEYANG](sarangeul molla nan)
[SEUNGRI]tto hollo gayeoun I bam

[TAEYANG]Neoreul chajaseo oeo
[TOP](tonight )
[TAEYANG]nal bichwojuneun jeo dalbicharaero
[TOP](such a beautiful night)
[TAEYANG]Geudael chajaseo oeooo kkeuchi eodinji moreugetjiman
[TOP](goodnight)

More lyrics: http://www.lyricsmode.com/lyrics/b/big_bang/#share



Lagu Pilihan Akie :1

Assalamualaikum~

Tajuk: Cinta Muka Buku
Penyanyi: Najwa Latif
                                                                                                                                

i really like this!
hope you like  2!
tak rasa ke suara dia comel sangat!


Lirik!

Tajuk Lirik Lagu: Cinta Muka Buku
Artis/penyanyi: Najwa Latif
Kita berkenalan hanya dalam laman muka buku
Kau hantar petanda suruh aku terima kamu
ooh.. Hati ku rasa sesuatu..
Dan pabila kau kata kau mahu jumpa aku
Ku gelisah berdebar hati rasa tak menentu
oohh.. Kenakah rasa itu..
Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita cari peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa
Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata kerja
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta
Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja
Pabila kau renung tajam-tajam mata aku
Ku rasa sesuatu rasa yang ku tak tahu Oooo…
Ini cinta remajaku
Dan pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo…
Itulah cinta yang satu, cinta di muka buku..
Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita beri peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa
Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata cinta
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta
Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja
Pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo
Itulah cinta yang satu
Cinta di muka buku


Sajak:Nyalakanlah!

Assalamualaikum~
Ehem~Action!
Masihku teringat
Bonda pernah bersurah
Semangat perjuangannya
Menentang penjajah
Yang telah menodai tanah ini

Bondaku juga berpesan
Berjasalah kamu
Kepada tanah
Tanah tumpahnya darahmu
Dan berjanjilah
Kotakanlah
Wahai permata hatiku
Agar semangat juang kembali menyala
Mengalir di tubuhnya

Tahukah anakku
Mereka berkorban nyawa
Hanya untuk mencari kunci
Kebebasan untuk merdeka

Kini
Mereka telah  membuka
Kunci itu untuk kita
Merupakan bingkisan istimewa
Khusus untuk bangsanya

Bangunlah bangsaku
Serulah semangat juang itu
Janganlah padamkan
Nyalakanlah hingga ke generasi seterusnya
Berjuanglah atas nama tanahmu ini
Tanah air kita yang tercinta






Apa macam?
okey x?
ni adalah keje sekolah Akie
kena buat sajak tema kemerdekaan~
First2 Akie ingat nak wat cerpen 
tapi rasa macam malas lak...
hehehehe
okey tak sajak ni....
boleh jadi penyajakkan?!

Friday, 22 July 2011

Ramadhan coming!

Assalamualaikum~
assalamualaikum....
dah lama akie x update blog..buzy non stop!
tak sabar nak berpuasa
puasa pon dah ganti
aidilfitri pon nak datang...yeah!!!
x sabar nya!nak duit raya...tangan dah gatal ni!
keh3


Saturday, 9 July 2011

Aishiteru!

Assalamualaikum~
love this song!
Aishiteru!

Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagikusaat ku harus bersabar dan trus bersabarmenantikan kehadiran dirimuentah sampai kapan aku harus menunggusesuatu yang sangat sulit tuk kujalanihidup dalam kesendirian sepi tanpamukadang kuberpikir cari penggantimusaat kau jauh disana
ooo…
*)Gelisah sesaat saja tiada kabarmu kucurigaentah penantianku takkan sia-siadan berikan satu jawaban pastientah sampai kapan aku harus bertahansaat kau jauh disana rasa cemburumerasuk kedalam pikiranku melayangtak tentu arah tentang dirimu
apakah sama yang kau rasakan
reff:walau raga kita terpisah jauhnamun hati kita selalu dekatbila kau rindu pejamkan matamudan rasakan a a a akukekuatan cinta kita takkan pernah rapuhterhapus ruang dan waktupercayakan kesetiaan ini
akan tulus a a ai aishiteru
Bridge:hapus sendiri pikiran melayang terbangperasaan resah gelisahjalani kenyataan hidup tanpa gairaho…uo..banyak segala misi dan ambisimuakhiri semuanya cukup sampai disinidan buktikan pengorbanan cintamu untukku
kumohon kau kembali
kembali ke *)



Ceria bersama diriku~

Assalamualaikum~
Assalamualiakun~ hye!!!!sekarang Akie kat rumah,,tengah outing....tak lama lagi nak puasa!yeahhhh!tak sabar nak raya sebenarnya,,,nak duit raya!tak sedar aku da tua..koh3
Sekarang Akie tengah sibuk balik dengan inovasi..!OMG!kali ni peringkat lagi susah!!!Omoo~Hope kami semua dapat buat yang terbaik lagi dari sebelum ni!

Tapi Akie sedih..semua orang dah berubah...kenapa???dimanakah diri mereka yang terdahulu..Akie rindu mooo~

Sekarang Akie tak sabar2 nak pindah balik ke rumah asalku!
owh~
misz you so much!tak sabar nak ada bilik baru!
taw x Akie ada beli teddy bear baru
Chaemi~
loope u so much!
sahabatku yang setia 
menemani diriku ketika diulit mimpi~



Chaemi and Akie!